onsdag den 11. maj 2016

Stråleplet, suk!

Pga. det våde forår synes jeg godt nok at stråleplet er kommet ekstra tidligt i år. 

Ude ved vores postkasse har vi 4 flotte Fairy roser, som havde nået en smuk højde og god fylde (er ellers ikke fan normalt), som gjorde at jeg var rigtig glad for dem. 

Desværre var de allerede fyldt med gule blade og jeg har kunnet se dag for dag her den sidste uge, at det blot er blevet værre og værre. 

Så i dag tog jeg saksen og klippede dem HELT i bund. Suk, det gør ondt! Jeg kan desværre ikke få alle de faldne blade op, da de ligger i perlesten, men jeg sprøjter med det nye GroGreen her senere. Sprøjter også nogle få af mine andre roser, som også allerede er begyndt med stråleplet :( 

Hvis I ikke kender det, så er det et middel med mikronæringsstoffer til bladene mm., som gør at de skulle være ekstra modstandsdygtige. Jeg bryder mig nemlig ikke om tanken med at skulle sprøjte gift i min have - ikke engang svampemiddel mod stråleplet.  

Har ikke prøvet det før, så nu må vi se, om det virker :) Har I prøvet det?



 Har I andre også problemer med stråleplet allerede?

6 kommentarer:

  1. Hej Sandie
    Nej jeg har ikke prøvet det, men er spændt på at høre om det virker.
    Jeg har ikke set stråleplet endnu, alt løv ser sundt og godt ud endnu, men lus er jeg begyndt at se i roserne.
    Held og lykke med bekæmpningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Størstedelen af mine er også rigtig flotte, men der er alligevel 8 i alt, som er ramt allerede :O Har netop sprayet allesammen og så ser vi :) Lus har jeg også haft længe, men går over roserne hver dag og maser dem med fingrene :)

      Slet
    2. Ja det har jeg også brugt en hel del af dagen på, jeg bruger også fingrene. Det er mest de nye roser, jeg købte sidste efterår, de er ude efter, de er jo ikke så kraftige endnu.

      Slet
    3. Lige præcis :) Mine værste er de to store klatrere i drivhuset. Men der er heller ikke så mange af deres rovdyr derinde :)

      Slet
  2. Hej Sandie.Det er bare så øv med alle de sygdomme vores roser får.Men det eneste jeg sprøjter med er en hjemmelavet blanding at lidt flydende brun sæbe med lidt sprit og vand.
    Det er da værd at prøve.Har den første rose i blomst........den har stået i drivhuset i vinter.
    Fortsat god pinse Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er bare meeeeega træls! Ihh, og man værner ellers SÅ godt om dem, ikke? Ærgerligt! Jeg vil prøve dit mixtur og se, om det skulle have en effekt :)

      Slet